neděle 2. února 2014

Food tips I.



Je spoustu potravin, které bych ráda v blízké době vyzkoušela. Neřekla bych, že jsem co se týče vaření konzervativní člověk. Ba naopak. Udělat alespoň dvakrát stejné jídlo je u mě nemožné. Vždy ho nějak obměním nebo alespoň poupravím. Ale za to ve výběru potravin bych se mohla trochu odvázat. Přece jen pokaždé, když objevím něco nového (posledně má láska bulgur nebo nyní burákové máslo - ano, i já podlehla Americkému týdnu v Lidlu), stane se daná věc natolik oblíbenou, že po dobu několika dnů či týdnů nejím nic jiného. Rozhodla jsem se proto každou neděli zveřejnit příspěvek s tipem na jednu potravinu, kterou si následně zakoupím, vyzkouším a v dalším příspěvku tohoto typu zhodnotím. Bude se jednat o takový seriál, který jsem nazvala Food tips. Často půjde o potraviny, které mnozí z vás běžně používají, a tak od vás v komentářích ocením případné rady ohledně úpravy či rovnou konkrétní recepty.
Pohanka loupaná lámanka


Dnešní 1.díl bych chtěla věnovat pohance. Chystám se na ni už věky. Přiznám se, že mě doposud odrazovala především vyšší cena, ale stačilo jen pohledat vhodného výrobce a problém byl rázem vyřešen. Pak jsem se také doslechla, že se nejedná o nic zrovna chuťově extra výjimečného. Já bych si však názor ráda vytvořila sama, a tak se v průběhu tohoto týdne vydám do obchodu a pohanku si zakoupím. No a teď trochu té teorie...

Obecné informace: 
Pohanka není úplně typická obilnina, ale k obilninám je běžně řazena. Semena pohanky jsou moučnatá a používají se také k výrobě mouky. Pohanka je nutričně velmi bohatá plodina posilujicí imunitu organismu. Je vhodná k detoxikaci organismu, při vředových onemocněních, či při menstruačních problémech.
Tato nutričně bohatá plodina naše tělo obohatí o vitaminy řady B, aminokyseliny a vlákninu. Posiluje naši imunitu a tvrdí se o ní, že podporuje také sexuální funkce (povinně naordinovat partnerům! :-D). Je vhodná k detoxikaci organismu, při silné a dlouhé menstruaci a při vředových onemocněních. Pohanka je ceněna především pro svůj vysoký obsah vitaminu P (rutinu), který zvyšuje pevnost a pružnost cév. Pohanka je přirozeně bezlepková potravina, vhodná pro celiaky. 

Živiny:
 vitamín B1, vitamín B3, vitamín B5, vitamín B6, vitamín E, vitamín K, vitamín P, kyselina listová, vápník, měď, železo, mangan, hořčík, fosfor, draslík, zinek, vláknina, bílkovina, složité sacharidy... 

Blahodárné účinky: 
protirakovinné, antioxidační, detoxikační, prospívá srdci, trávení a pleti, udržuje hladinu cukru v krvi,... 
Od firmy Arax kupuji i bulgur a červenou čočku. Kvalita je víc než vyhovující a totéž i cena (řekla bych, že na trhu nejnižší). K zakoupení v Kauflandu.

Využití:
Zatím mám vyhlídnuté čtyři recepty, které bych ráda vyzkoušela. Ve dvou případech se pohanka zapéká. Zaujal mě především 
fitness bramborák, který jsem našla na stránkách pořadu Kluci v akci (recept zde), dále zapečená pohanka se zeleninou, pohankovo-květákové placičky a pohanková kaše s jablky. Všechny tři recepty jsou mé nové kuchařky od P.Havlíčka Jídlo jako životní styl 2.díl, o které ještě bude řeč, jelikož je plná velice zajímavých, chutných a  jednoduchých receptů.





...

Patří pohanka mezi vaše oblíbené potraviny nebo je pro vás také prozatím neodzkoušenou potravinou? Nezapomeňte mě zahrnout tipy, jak ji nejlépe upravit.


SHARE:

30 komentářů

  1. Krásná nová rubrika! Děkujeme za ni :)
    Já pohanku jím dost často, aspoň dvakrát týdně ji máma a jím ji klidně jen tak samotnou vařenou s cibulí, hrozně mi chutná. Děláš si z ní i kaše s kterýmkoli ovocem, to je lahoda. Zapékat jsem ji ještě nezkoušela, ale zahušťujeme jí zeleninové polévky a mamka ji občas, když je uvařená, přidá do zdravější sekané :)

    OdpovědětVymazat
  2. Jsem hříšník, ještě jsem pohanku nezkusila, ale jako 100 dalších věcí jí mám na seznamu :) Teď si mě popohnala a co nejdřív jí koupím :)

    OdpovědětVymazat
  3. Ja sa priznám, že mne pohanka chutí zo všetkých príloh najmenej a tak si ju varím len ked mi dojdu zásoby všetkého možného. Ale chcela by som vyskúšať pohanku na sladko, možno tak ma zaujme viacej :)

    OdpovědětVymazat
  4. ahoj:) děkuji za inspiraci i ohledně cvičení! chtěla jsem se zeptat. mám šanci zhubnout, když vyřadím sladké a pečivo a budu jíst hodně ovoce a zeleniny? jídla typu Mekáč, KFC a tak dále nejím

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj. Nemáš vůbec zač. Těší mě, že jsou ti mé příspěvky nápomocné.
      Po omezení sacharidů bys zhubnout měla, ale určitě je nedoporučuji vyřazovat úplně. Sem tam si pečivo a něco sladkého dej, aby pak nepřišel den, kdy si o to tělo řekne a zbagruješ na co příjdeš. Nejlépe dané potraviny pomalu omezuj a za nějaký čas zjistíš, že ti stačí dát si je jen "svátečně" :) A s ovocem to nepřeháněj. Bohatě stačí 1-2 ks denně. Nezapomínej, že fruktóza je taky cukr. Spíš zařazuj složité sacharidy, které nalezneš v celozrnném pečivu a obilninách, vločkách, apod.

      Vymazat
    2. A kolik by jsi doporučovala sacharidů, když chci hubnout? Když mám přijímat tak 200-230?:-) Děkuju

      Vymazat
  5. Zapečená se zeleninou mě zajímá :)
    Já ji moc nepoužívám, maximálně ji občas přihodím do zeleninové polévky :)

    OdpovědětVymazat
  6. Pohanku si občas uvařím, ale musím se přiznat, že mi taky moc nechutná, je dost zvláštní. Ale když se ochutí, třeba jsem z ní dělala placky (sůl, pepř, česnek, majoránka), tak je to docela dobré :) Na druhou stranu třeba avokádo mi vůbec nechutná, ale taky ho prostě jím (proč to jako dělám?? :D).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Avokádo mi taky nechutná :-D Ale Třeba v brownies jsem ho snesla (aby taky ne, když tam šlo sotva cítět :-D). Uvidím no :) Určitě po té své dojmy zveřejním.

      Vymazat
  7. Máš to moc pěkně sepsané a celkově se mi líbí jak obsah tak vzhled článku :) pohanku jsem ochutnala snad jen jednou či dvakrát, musím jí dát ještě šanci :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc. Snažila jsem se :) Ještě to kdyžtak v dalších dílech vypiluji :)

      Vymazat
  8. super nápad. osobně pro mě má pohanka nezaměnitelnou chuť, je naopak dost výrazná a poznatelná, dělávám ji dost často. včera jsem měla zrovna pohankovo-brokolicové placičky a byly skvělé. příště jí vyzkouším se špenátem. jinak se i přidává např. do polévek k vývaru ;)

    OdpovědětVymazat
  9. Skvěle napsané seřazené, když si uvědoomíš, jak je zdraví potřebná, tak ji budeš mít rád ještě víc :)

    OdpovědětVymazat
  10. Recepty vypadají skvěle (tahle rubrika se mi bude líbit), takže bych ji taky asi mohla/měla vyzkoušet :)

    OdpovědětVymazat
  11. Já pohanku mám docela dost ráda třeba i jen tak jako kaši s mlékem (jako malá jsem si tam ještě sypala hromadu cukru :D).
    Nebo si ji prostě dávám jako přílohu (třeba místo kuskusu)..

    Prostě mi chutná ;), takže se těším na recepty :)

    A.

    OdpovědětVymazat
  12. Skvělej nápad na rubriku! To se budu každou neděli těšit!
    Já moc pohanku nepoužívám, ale asi začnu, jak tak na to koukám :)

    OdpovědětVymazat
  13. pohánku mám veľmi rada :) a dá sa využiť fakt na veľa spôsobov :)
    Beauté Caresse

    OdpovědětVymazat
  14. Já se pohanky vždycky hrozně bála, ale před týdnem jsem se odhodlala ji koupit a teď toho rozhodně nelituju. Zkusila jsem placičky s brokolicí a mrkví a potom jsem ji zamíchala do salátu místo kuskusu a mňam! Když mamina objevila pohanku u mě ve skříni, tak ji dala místo nudlí do polívky a byla jsem fakt mile překvapená. Ale co mě fakt láká, tak to je pohanková kaše s jablky. A skvělá rubrika! :)

    OdpovědětVymazat
  15. Já jsem pohankou zatím nepolíbená, ale věřím, že jednoho dne přijde její čas. :))

    OdpovědětVymazat
  16. Pohanku už teď jím docela často ,ale první zkouška s ní mě mo nezaujala ,pže mi dost smrděla ,ale je to asi o zvyku :-) a její plus je ,že mě dost zasytí :-)
    Včera jsem si od Tebe zacvičila od XHIT look like celebrity a muím říct ,že mě hodinka neskutečně utekla a dnes mě pekelně bolí zadek :-D
    PS: čtu tě už delší dobu a ji mi strašně sympatická a tvůj blog je supr, takový čistý nic přeplácanýho :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc! Přesně o to se snažím. Přehledný, jednoduchý design s pěknýma fotkama - u kterých bych měla začít být kreativnější, jak tak koukám na ostatní food blogy :)

      Vymazat
  17. já jsem pohanku ještě nezkusila a ani nevím jestli chci

    OdpovědětVymazat
  18. Pěkný článek! Pohanku mám ráda, často ji jen uvařím a smíchám s nějakou zeleninou. Ale v budoucnu bych chtěla vyzkoušet i kaši, tak uvidíme, jak to dopadne :)
    http://lifeofluka.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  19. Tak tahle rubrika je vážně super nápad :))) Jsem zvědavá, co nám představíš v dalších dílech :)) A "gratuluji" k závisloti ( nebo teprve k roustoucí závislosti ? ) na arašídovém másle! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! Moc mě těší, že se nápad líbí. No...nevím nevím, jestli si nákup dalších sklenic nezakážu. Neodpustím si ho alespoň jednou denně :-(:-D

      Vymazat
  20. Ahoj rubrika je fajn, pohanku mam rada, hlavne povarenou s ovocem (banany, svestky, merunky) da se jist i kdyz s ovocem vychladne treba s jogurtem nebo tvarohem :-) M.

    OdpovědětVymazat
  21. Ahoj, opravdu super článek. Už se těším na další ;-) . Pohanku jako takovou jím dost často. Má opravdu specifickou chuť, kterou jsem si zamilovala. Teď v zimě si ji dělám na snídani buď jako instantní kaši (nejlepší zatím zn. Nomina) nebo pomletou na jemno uvařenou v kastrůlku (kaše dělám vždy jenom s vodou, případně sojovým mlékem, protože mám alergii na laktózu). Mamka ji dává do zeleninových polévek a v menze bývá upravená na způsob rizota. Kupuji také pohankové vločky, které mají opět velké využití ;-). Tvoje vyhlédnuté recepty vypadají dobře, určitě taky vyzkouším :). Tak ať chutná!!! Š.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc! Už jsem ochutnala, ale dojmy prozradím až v neděli :)

      Vymazat

© Veronika Duzi | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig