sobota 15. února 2014

Food tips III.

Je tady nedelě a s ní i další díl Food tips

Minulý díl byl věnován potravině quinoa (zde). Přiznávám, že jsem si ji zakoupila až v pátek, ale i tak jsem ji stihla alespoň jednou uvařit. Tentokrát jsem nezvykle zvolila sladkou úpravu. Obědy už jsem totiž naplánované měla a večer už sacharidy moc nezařazuji, proto jsem si ji naservírovala na snídani. Uvařila jsem ji klasicky jako jsem zvyklá u ovesné kaše a musím říct, že jsem byla nadšená! Opravdová dobrota. Nevstávat druhý den brzo ráno do práce, určitě bych si ji uvařila znovu. Pro zájemce mohu přece jen dodatečně přidat (ultralehký) recept.
Dnes už vám dám pokoj s přílohami a zaměřím se pro změnu na semínka, konkrétně pastu ze sezamových semínek - tahini. Zřejmě se opět nejedná o nic, co by nejedna z vás neměla doma, ale já patřím bohužel mezi ty, co už se na její zakoupení chystají věky. 

Tahini pasta


Tahini je seznamová pasta vyrobená pouze z drcených sezamových semínek, ale často obsahuje i mořskou sůl. Existuje ve dvou variantách, a to z loupaných sezamových semínek (ta je běžnější jak u nás, tak v severoafrických zemích, Řecku, Turecku a nebo v zemích Blízkého Východu) a z neloupaných sezamových semínek (běžnější například ve východní Asii).

Prospěšnost pro zdraví
Sezamová pasta tahini obsahuje mnoho zdraví prospěšných látek jako například vysoké množství vitamínu E, vitamíny B1, B2, B3, B5 a B15. Je bohatá na minerály jako jsou například fosfor, draslík, zinek, lecitin, hořčík a železo. Je označována za jeden z nejlepších zdrojů vápníku, obsahuje údajně dokonce více bílkovin, než většina ořechů.
Pomáhá při detoxikaci jater, zabraňuje anémii, je snadně stravitelná, obsahuje vysoké množství nenasycených tuků a je vhodná při hubnutí. Je doporučována také při onemocnění sliznice, nehtů, vlasů, pomáhá udržovat zdravou kůži, zvyšuje imunitu a zlepšuje látkovou výměnu.

Nutriční hodnoty ve 100g
2558 KJ
2,3 g sacharidů, 23 g bílkovin, 57,5 g tuku

Kde jsem ji koupila?
Tentokrát jsem pro ni nebyla ve zdravé výživě, ale objednala jsem ji zde. Je v BIO kvalitě a za pouhých 49 Kč. V nabídce je i tahini natural, která je tvořena ze 40% neloupaného sezamového semínka.

www.aso-online.cz
P.S  V košíku mi skončil ještě jeden zázrak, o kterém vám napíšu třeba příště. Možná, že si také zaslouží samostatný článek... Mlsouni, těšte se!

Použití
Nejčastěji bývá spolu s cizrnou, citronem, česnekem, chilli a dalšími ingrediencemi součástí pokrmu hummus (důvod, proč jsem si ji koupila) a nebo jako omáčka do falafelu. Typickou cukrovinkou, v které nesmí tahini chybět je také sezamová chalva. Může sloužit i jako součást dresinků do salátů, k zahuštění polévek, jako marináda na grilované maso, pomazánka,  ale je ji i možné použít například při pečení do různých druhů moučníků, cukroví nebo i dokonce jako náhražka másla.



Mě zaujala kombinace především se sušenými rajčaty.

...

Používáte tahini do hummusu nebo ho připravujete i bez ní?

SHARE:

15 komentářů

  1. Tahini úplně miluju :) ale do hummusu jí nedávám, mám jí ráda třeba na jahodovém jogurtu :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No taky očekávám, že ji jednou upravím právě na styl chalvy...tedy "sladký snack" :-D

      Vymazat
  2. Tahini mám tiež rada vo forme humusu, ale v poslednom čase mi zachutila aj na dusenej zelenine, dodá jej super chuť a zelenina potom zasýti na dlhší čas.

    OdpovědětVymazat
  3. Tahini znám, ale nikdy jsem ji nejedla, stejně jako humus:) ale zrovna nám tu otevírají novou restauraci a na dveřích odkazují právě na humus, cizrnu a podobné věcičky, tak až ji zprovozní, určitě tam zajdu:)

    OdpovědětVymazat
  4. Já si koupila to samé tahini z ASO e-shopu ale rovnou kilové balení.. CHYBA! Už nikdy nebudu kupovat kilo něčeho co nevím jak chutná.. :-( Protože mi nechutná.. tedy nevím zda to není zkažené, ale nejspíš to má sao o sobě takovou nahořklou chuť.. nevíš co by s tím šlo udělat, aby to chutnalo líp - nebylo to tak hořké? Chutná ti to taky tak nahořkle, když to jíš samotné? Nebo když se to dá už do těch pokrmů, tak se to dá sníst? Poraď mi něco co s tím, jinak to budu muset asi vyhodit.. :-( Děkuji :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bohužel jsem ji ještě nezkoušela :-( Ale zanech mi tu e-mail a až ji použiju, zhodnotím a ozvu se s radou.

      Vymazat
  5. Já tahini pastu taky používám, spíš na pečení a nebo do nepečených jáhlových kuliček, ale určo bych jí chtěla zkusit i do hummusu, ještě mám zbytek, tak se k tomu musím taky dokopat.

    OdpovědětVymazat
  6. Tahini jsem ještě nezkoušela, ale už se dlouho chystám...Tak že by už konečně? Dostala jsem chuť na hummus :-D

    OdpovědětVymazat
  7. Já si tahini dávám ráno do kaší a nebo klidně jen na pečivo s medem, aby to nebylo moc hořké. A když ho mám, tak ho dávám i do hummusu, ale i bez něj je hummus dobrý :)

    OdpovědětVymazat
  8. Na tahini se chystám už TAK dlouho, ale zatím jsem to vždycky vrátila do regálu s obavami, že by se to u nás doma nesnědlo. Tak snad příště...:D

    OdpovědětVymazat
  9. Tak tohle vůbec neznám. Teda název jo, ale nikdy jsem se nezajímala, co to vlastně je. A dostala jsem na to chuť, představuju si ji namazanou na slunečnicovém chlebu a pokladenou sušenými rajčaty :)
    A jak připravuješ tu quinou k snídani? :)

    OdpovědětVymazat
  10. Mám doma v lednici. Zatím jsem využila jen u hummusu. Jinak jsem na žádný recept nenarazila. Na netu jsem se dočetla že se dá i mazat jen tak na chleba ale takový drsňák opravdu nejsem. Samotná pasta mi opravdu nepřijde vůbec dobrá ale proti gustu....

    OdpovědětVymazat
  11. ooo ňami ňami! Díky za další super inspirativní článek!!:)

    OdpovědětVymazat
  12. O Tahini jsem ještě nikdy neslyšela, ale vypadá zajímavě...

    OdpovědětVymazat
  13. tahini mam na seznamu a porad jsem se nedostala do zdrave vyzivy :) tj. porad odkladam hummus :(

    A.

    OdpovědětVymazat

© Veronika Duzi | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig