neděle 9. března 2014

Food tips VI.

V prvé řadě chci potvrdit, že jsem si onen kokosový olej, který byl jako food tip minulého dílu, opravdu pořídila a jsem nadšená. Pořídila jsem si tento. Zakoupila jsem ho v DM a vyšel cenově velice výhodně (myslím, že stál něco málo přes 100Kč), takže jestli se na něj stále chystáte, třeba tento tip oceníte.

Pro dnešní díl jsem vybrala potravinu, která je známá především u vegetariánů a veganů. Pokud vás napadlo tofu, nejste daleko od pravdy...

Tempeh


Stejně jako tofu je tempeh vyráběn ze sojových bobů, ale tempeh je zcela jiným produktem s odlišným nutričním složením a strukturou. Díky fermentaci získává Tempeh nejen vysoký podíl proteinůvláknin a vitamínů, ale také intenzivnější aroma. Právě pro jeho výživnou hodnotu je produkt používán ve vegetariánské kuchyni, někdy je i brán jako náhražka masa.

Složení
Je ceněn pro vysoký obsah lehce stravitelných bílkovin, vápníku, fosforu, železa a vitamínu B12, jenž vzniká díky činnosti bakterií. Tempeh má také vysoký obsah stravitelných bílkovin bez přítomnosti zatěžujícího tuku, čímž napomáhá růstu a obnově tkání. Je nízkotučný, neobsahuje žádný cholesterol a je vhodný pro bezlepkovou dietu.

Léčebné účinky
Prevence a léčba mnoha nemocí:
1) anémie, nedostatek vitaminu B12
2) střevní onemocnění
3) osteoporóza
4) nádorová onemocnění
5) arterioskleróza a její komplikace

Varianty
Existuje několik příchutí - natural, uzený, smažený či marinovaný.

Po zkušenostech s tofu bych určitě sáhla po uzené variantě. 

Základní příprava
1) vařený - ve slané vodě, s přidáním sójové omáčky (vhodné pro ty, co nemohou smažené)
2) fritovaný - Tempeh nakrájíme na tenké kostičky a smažíme v oleji, dokud nezhnědne.
3) obalený - Obalujeme jako řízek.
4) opékaný - zřejmě nejpřijatelnější úprava - Nakrájíme na kostičky a na troše oleje opékáme na rozehřáté pánvi.

Tempeh se používá na přípravu guláše, na smažení, pečení, asijské speciality se zeleninou, pomazánky, atd. 

Nejčastěji ho vídám u blogerky Dewii, která je veganka, a tak tyto náhražky masa používá velice často.
Využití si najde při přípravě vegetariánských burgerů... (recept zde)
...ale i jako náplň této netradiční tortilly. (recept zde)
...

Používáte tempeh? Nebo radši dáváte přednost tofu?

SHARE:

14 komentářů

  1. já ho měla párkrát v country life restauraci a nadchnul mě, domů jsem si ho ještě nekoupila (ale asi to budu muset napravit, až budu zase v ČR :D)

    OdpovědětVymazat
  2. Já mám moc ráda uzený tempeh, ale je kvůli ceně ho měním za uzené tofu:) Takže jednou za čas..na začátku měsíce, vždyť to znáš:D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem nad ním několikrát váhala a právě kvůli ceně sáhla nakonec po tofu, takže naprosto rozumím :-D

      Vymazat
  3. Měla jsem ho jednou a chutná mi třeba víc jak Šmakoun. Víc jak 2x do týdne ho ale nemusím. To už radši tofu, které u mě vítězí. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Tempeh jsem měla jednou a teda moc mne neoslovil :), to raději tofu...

    OdpovědětVymazat
  5. Tofu i tempeh jsem ochutnala v jedné veganské restauraci a bylo to výborné :) ale asi hodně záleží na přípravě:)

    OdpovědětVymazat
  6. Tak tempeh jsem nikdy neochutnala, ale zase je to asi o chutích. Někdo mi říkal, že mu děsně chutnal, někdo zas, že se mu z něho zvedal žaludek. :D A jak se znám, tak já bych byla ten druhý případ. :D
    Ale určitě je to fajn jako vybočení z klasického jídelníčku.

    OdpovědětVymazat
  7. ochutnala, ale nic moc pro mě no. I když je to lepší než tofu, jelikož je to fermentované.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chuťově neočekávám nic lepšího než tofu, ale chci tomu dát šanci právě kvůli tomu, že je to zdravější.

      Vymazat
  8. Uzené tofu miluji, vyzkouším tedy i tempeh a uvidím. Jak tady tak pročítám, tak je tempeh asi dražší, doufám, že za to bude stát. Děkuji za tip!

    OdpovědětVymazat
  9. waaw to je super inspiracia :) ... urcite vyskusam :)

    OdpovědětVymazat
  10. Na tempeh jsem několikrát koukala v Bille i ve zdravých výživách, ale je poměrně drahý, takže jsem si místo něj vždycky koupila něco jiného. Musím ho v nákupním seznamu zařadit trochu výš :)) Všechny ty fotky vypadají neodolatelně :))

    OdpovědětVymazat
  11. Na tempeh se chystám už pěkně dlouho, ale jelikož je zdravá výživa pěkně daleko a Billu nemáme, vždycky radši sáhnu po uzeném tofu v Kauflandu.. :D Ale úplně jsi mě navnadila, asi si tu cestu do zdravé výživy co nejdříve udělám! :)

    OdpovědětVymazat

© Veronika Duzi | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig