pátek 18. prosince 2015

Interview with ME


Díky mé klientce a zároveň té nejúžasnější kamarádce Annie jsem dostala možnost podílet se na obsahu tištěného i internetového magazínu Tady Je Fajn z Příbrami. Na vydání prosincového čísla jsem se strašně těšila, jelikož měl vyjít rozhovor se mnou!!! Minimálně rok dozadu bych si o něčem takovém nechala jen zdát. Ač se někomu může zdát, že má radost je přehnaná, já slavím obrovský úspěch! Vyvěsit něco na internet je jedna věc, ale zaujmout někoho natolik, že vámi zaplní celou stranu v magazínu, to už stojí za tisíceré díky. Takže tímto MOC děkuji jak Annie, tak i celému týmu, který se na tvorbě magazínu podílí! Stojí za tím obrovský kus práce, který mnozí nevidí.


Rozhovor jsem si z portálu s prominutím vypůjčila. Přeji příjemné počtení, a kdybyste na mne měli jakékoli otázky, sem s nimi! :)


Veronika Duží, dvaadvacetiletá studentka mediální komunikace, od roku 2014 certifikovaný výživový poradce. Mimo jiné skvělá milá slečna a blogerka, která inspiruje spoustu lidí nejen na svých sociálních sítích.
Verčo, od roku 2014 jsi certifikovaný výživový poradce. Na svém kontě máš již spoustu spokojených klientek a úspěšných proměn. Jak jsi se ke své práci dostala? 
Má práce byla a je mým dlouholetým koníčkem. O zdravou stravu jsem se začala zajímat konkrétně v sedmnácti letech, kdy jsem bojovala se zdravotními problémy, a právě zdravá strava mi dopomohla k uzdravení. Samozřejmě jsem si i jako většina jiných náctiletých dívek prošla (z ryzé hlouposti) mnoha dietami, čímž jsem ale nasbírala mnoho zkušeností. Informace o výživových postupech jsem čerpala zejména z blogů, což mě přivedlo k myšlence založit si vlastní blog, kde jsem sdílela své poznatky. Čím dál více lidí, jak z blízkého okolí, tak i právě z blogu, mě začalo žádat o pomoc. Proto jsem se rozhodla absolvovat kurz a založit si živnost. To dnes považuji za nejlepší rozhodnutí mého života.
V dnešní době už není fitness záležitostí pouze mužů. Když se podíváme na sociální sítě, ze všech stran můžeme vidět spoustu krásných žen, kulaté zadečky, svaly, vyrýsovaná bříška a fotky zdravých jídel. Můžeme říct, že je to jedině dobře, protože mladé dívky mají „zdravé“ vzory. Dříve tomu tak ale nebylo. Jaký máš na to názor? 
Sama si jako náctiletá pamatuji, že se mi líbily vychrtlé modelky a možná právě to je ten důvod, proč jsem i přes svou štíhlost zkoušela různé diety. Určitě tedy vnímám fitness vzory jako pozitivní pokrok. Ale tak jako vše, i tohle má své pro i proti. Stále častěji se setkávám např. s klienty trpící záchvatovitým přejídáním, což je stejně tak závažná porucha příjmu potravy jako anorexie. Příčinou je právě mnohdy honba za vyrýsovaným tělem, kdy tělo vystavujeme vysokému fyzickému výkonu, necháváme ho hladovět, a pak to nevydržíme a sníme, na co příjdeme. To nás uvězní v začarovaném kruhu opětovného přibírání a shazování.
Setkávám se s názory, kdy se ženy při zmínění návštěv posilovny leknou, že budou vypadat příliš svalnatě. Ale nabírání svalové hmoty je určitě dlouhodobá záležitost…
Přesně tak. Muži mají v těle desetkrát více testosteronu oproti ženám a ten je za růst svalové hmoty odpovědný. Proto ženy nenabírají svaly tak lehce jako muži. Dalo by se tedy říci, že jim to trvá 10x déle. Je to ale nutné podpořit i jinými faktory jako je jídelníček uzpůsoben k nabírání svalové hmoty, suplementy a opravdu hodně vysoké váhy, ale i intenzita při cvičení. Běžně cvičící ženy se tak nemusí bát, že by se z nich přes noc staly kulturistky.
Vytváříš jídelníčky přímo lidem na míru a každý klient je u tebe jako v bavlnce. Prozradíš nám, co všechno to obnáší nejen pro tebe, ale i pro klienta od úplného začátku, kdy tě kontaktuje?
To jste napsali moc hezky a nebudu to popírat. Opravdu se snažím o maximální komfort své klientely. Mým hlavním cílem však je, aby se z klientů stali mí přátelé a maximálně mi důvěřovali. Jen tak může vše dokonale fungovat. Nikdy to není jen o předepsaném jídle a cvičení. Co se týče postupu, každý klient mi vyplní podrobný dotazník, zároveň pořešíme administrativní záležitosti a následně do max. týdne obdrží svůj plán se všemi pomocnými materiály.
V předchozí otázce jsem zmínila Tvou péči o klienty, protože je vidět, že si na tom opravdu zakládáš. Na svém webu uvádíš, že nabízíš osobní coachingy, kdy jsi svým svěřencům k dispozici 24/7. Jak tedy vypadá tvůj den? Máš dostatek času i na sebe, když se pečlivě staráš o klienty?
Musím říct, že je to trochu náročné. Stále ještě studuji, a to poslední ročník mediální komunikace v Ostravě, takže mě zanedlouho čeká i psaní absolventské práce, do toho zkoušky, praxe, atd. Samozřejmě svůj zdravý přístup aplikuji i na sebe, a to znamená pravidelné tréninky, krabičkování jídla, ale také psaní článků na blog či jiné servery a další spolupráce s firmami. Volného času mám opravdu minimum, ale jsem typ člověka, co si hektický životní styl užívá. Chce to jen dobře si zorganizovat čas. Navíc jsem ráda příkladem svým klientům i v tomto ohledu. Když slyším, že někdo nemá čas, snažím se mu vždy ukázat, že všechno jde, jen se musí chtít.
2013
Takže nesedíš jen nepřetržitě jako poradce na telefonu… :-)
Ne, to opravdu ne. Čtyři dny v týdnu trávím půl dne ve škole, poté je čas na povinnosti, ať už školní nebo právě jídelníčky, psaní článků, apod. a než se naději, je večer. Rychle si chystám jídlo na další den a cvičit chodím kolikrát až v osm hodin večer. Domů se vracím kolem desáté a do postele se nedostanu dříve jak kolem jedenácte či půlnoci. Jsem ráda, když si alespoň jednou týdně najdu čas na své přátele. Jinak i ve volnější dny doháním resty, které jindy nestíhám. Jednoduše mám stále co dělat.
Setkala jsi se už někdy s nesnášenlivostí potravin u svých klientů? Vegetariánství, alergie, ekzémy, intolerance lepku.. Je to náročnější, připravit individuální jídelní plán? Kolik času při přípravě věnuješ jednotlivým klientům? 
Ano, velice často. Většinou je to i důvod, proč mne klienti osloví. Neví, jak jíst, když určité potraviny z nějakého důvodu nekonzumují. Setkala jsem se už jak s alergiemi (např. na ovoce nebo ořechy), tak s intolerancemi na lepek a laktózu. Mám i spoustu klientů, kteří nejsou striktní vegetariáni či vegani, ale masu příliš neholdují, čili se jim snažím sestavovat jídelníčky pestré v rámci rostlinných výrobků. Samozřejmě takový jídelníček je časově náročnější. Pro představu je to otázka dvou dnů. U klasického jídelníčku je to den nebo den a půl. Jinak mám dokonce i tři klientky ze zahraničí (USA, VB, Neměcko), a v takovém případě si musím i dohledávat potraviny, které v jejich nabídce nejsou nebo naopak jsou a my je nemáme. Naštěstí jsou klienti vždy velice shovívaví a snaží se mi co nejvíce práci usnadnit.
Tvůj blog je plný inspirace. Nejen co se pohybových aktivit týká, ale i spousta chutných receptů, článků ze života, tipy na nákupy – zkrátka motivace kam se podíváš. Už jsi se u klientů setkala s tím, že někdo během coachingu motivaci ztratil? Jak své klienty úspěšně motivuješ?
Bohužel se to stává. Nejsme stroje a i já sama občas motivaci postrádám. Snažím se své klienty neustále chválit, a to i za sebemenší pokroky nebo snahu, která se u mě opravdu cení. Ale často se u klientů setkávám s netrpělivostí. Každý chce výsledky hned. V takovém případě klientům připomínám, jak dlouho jim trvalo se dostat do bodu, kdy se rozhodli změnit svou životosprávu. Většinou to jsou roky ne-li desítky let, proto nemohou očekávat zdravé štíhlé tělo už za týden. Je to dlouhá cesta, ale za to ten výsledek stojí za to. V průbehu si doporučuji dávat menší cíle jako je třeba obléct džíny, které jste ještě před měsícem neoblékli. To vás požene kupředu. Naštěstí obzvlášť my ženy nejsme se sebou nikdy spokojené a vždy chceme víc, což samo o sobě dost motivuje.
Jaké jsou nejčastější chyby ve stravování lidí? S čím se nejčastěji setkáváš v tomto oboru? 
Asi vás to překvapí, ale nejčastěji se setkávám s tím, že jí klienti strašně málo. Škrtí svůj příjem za cílem zhubnout, ale ve výsledku si akorát tak zpomalí metabolismus. Není divu, že jsou ze svého snažení zoufalí. Člověk by si myslel, že čím nižší kalorický příjem, o to rychlejší hubnutí, ale já je vždy vyvedu z omylu. Mí klienti se ke své vysněné postavě hold musí projíst!

Jak by měl vypadat jídelníček v den aktivity a v den odpočinku?
To je poměrně zapeklitá otázka, jelikož každé tělo reaguje jinak. Některé si žádá vyšší příjem v tréninkový den a jiné v netréninkový. Proto radím řídit se vlastním pocitem. Ve většině případů je dobré při odpočinku doplnit energii. Já spíše kladu větší důraz na předtréninkové a potréninkové jídlo. Celkový příjem je tak teoreticky každý den stejný. Sacharidové vlny (tj. různá hladina sacharidů v různé dny) zatím v nabídce služeb nemám.
Zmínila jsi, že máš klienty nejen z naší republiky, ale „koučuješ“ i lidi z jiných zemí. To je obdivuhodné! Jakými úspěchy se dále můžeš pyšnit mimo jiné, že máš pole působnosti po celém světě?
Děkuji. Pracuji také externě jako výživový poradce pro firmu Online Fitness. Své pole působnosti bych chtěla rozšířit i v oblasti cvičení a získat tak certifikát fitness instruktora. Svým klientům se už nyní snažím radit i ohledně pohybových aktivit, ale ráda bych jim sestavovala tréninkové plány, popř. je nejlépe osobně trénovala. Měla jsem možnost dělat instruktorku v Power Plate studiu a neskutečně mě to bavilo.
„Káže vodu, pije víno“ praví staré přísloví. Jak to máš se stravou ty Verčo? Dodržuješ také striktně svůj jídelní plán, nebo jsi spíše „Kovářova kobyla..“ ?:-)
Snažím se být svým klientům příkladem, ale tak jako sobě, ani jim nic nezakazuji. Dle mého názoru není reálné jíst každý den super zdravě a dodržovat vše do puntíku. Jídelníček nám snadno nabourá nějaká rodinná oslava, dovolená v zahraničí nebo se prostě dostaví velké chutě, kterým se někdy nelze ubránit. Jídlo bychom si měli užívat a nebýt jeho otrokem, proto je dobré řídit se pravidlem 80:20. Pokud z 80% dodržujete zdravou životosprávu a občas si zahřešíte, docílíte psychické pohody, která je klíčem k úspěchu.
Jak dlouho trvá, než si tělo navykne na změnu režimu a přijme ho? Je to vůbec reálné, zcela změnit ze dne na den životosprávu?
Opět velice individuální záležitost. Někdo na změny reaguje hned a kila mizí jedna radost a někdy to chvíli trvá než tělo změnu přijme. Obzvlášť u lidí, kteří do teď svůj kalorický příjem škrtili, je to běh na dlouhou trať. Tělo musí prvně pochopit, že s přidáním jídla si nemusí “křečkovat” na horší časy, a že tento příjem je zcela normální a bude mu od teď dopřáván denně. V případě, že se klient stravoval opravdu tím nejhorším možným způsobem, je dobré změny zařazovat postupně, jelikož pro tělo by to mohl být až příliš velký šok, který doprovází střevní potíže. S takovým případem jsem se však naštěstí dosud nesetkala.

A jak rychle člověk může na těle zaznamenat výsledky? U někoho to může být prakticky hned, někomu sebemenší změna trvá i týdny…
Přesně tak. Výsledky jdou ruku v ruce s tím, jak se tělo na změny adaptuje (viz. předchozí otázka). Výroky typu: ,,S tímto jídelníčkem zhubnete 3 kg týdně,” mě tedy dostávají do kolen. Tělo není stroj a nikdy nevíme, jak bude reagovat. I proto dávám přednost coachingu, kdy mám nad klientem absolutní kontrolu a mohu na něj v průběhu procesu dohlížet a nastavené hodnoty případně měnit.
Můžeš se na závěr s našimi čtenáři podělit o několik základních zásad v hubnutí?
Zásady typu jíst zdravě a cvičit se dočtete téměř všude, proto sepíšu pár rad, které jsou dle mého názoru tím pravým základem uspěchu. Vždy vše začíná i končí v hlavě, proto si ujasněte proč, jak velkou a za jakých podmínek chcete změnu podstoupit. Je vysoce pravděpodobné, že vás nepodpoří ve vašem snažení úplně všichni, proto se už teď připravte na to, že budete muset dokazovat nejen sobě, ale i ostatním, že to dokážete. A vy to dokážete! A do třetice bych vás ráda ujistila o tom, že ten výsledek za to opravdu stojí. Shozená kila jsou ve výsledku jen příjemným bonusem. To neúžasnější je ten vítězný pocit a láska k sobě samému. Vy už jste krásní teď, ale jakmile si projdete celý tím procesem, rozbijete tu skořápku a spatříte tu krásu na vlastní oči!
Děkujeme za rozhovor a přejeme ti hodně úspěchů, spokojených klientů a vydařených proměn!
Také moc děkuji a posílám úsměv nejen vám, ale i každému čtenáři portálu a magazínu TadyJeFajn.

SHARE:

3 komentáře

  1. Článek jsem četla a je úplně super! :) Moc hezky jsi odpovídala, fakt se mi to moc líbí!!!

    OdpovědětVymazat
  2. Pěkný článek. Je vidět, že máš ke stravování zdravý přístup. :)

    OdpovědětVymazat

© Veronika Duzi | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig