sobota 2. dubna 2016

Staples In My Diet


V dnešním článku bych vám chtěla vypsat potraviny, které mi ve spíži či lednici nikdy nesmí chybět. Záměrně neříkám potraviny, které tvoří celý můj stravovací režim, jelikož je spousta surovin, které se v mém jídelníčku objevují nárazově. Jsou to potraviny, na které zrovna dostanu chuť (nebo jsou v akci), a tak si je prostě koupím. Patří tam třeba Šmakoun, určité druhy zeleniny, avokádo, Alpro pudingy, proteinové tyčinky z DM, atd.

Každý si zdravou stravu představuje jinak, což vychází z toho, že každému prostě něco jiného vyhovuje. Zatímco někdo si neumí představit režim bez sladkých zdravých dezertů, jiný by dobrovolně přežíval dlouhé roky pouze o kuřecím na vodě a zelenině. Já nepatřím ani do jednoho ze zmíněných extrémů, ale věřím, že pro někoho by mohl být můj výběr potravin až příliš strohý. Mě to ale vyhovuje. Jakmile začnu vymýšlet chuťovky, rozdráždím si chuťové buňky a začnu okamžitě mlsat.


Rozhodla jsem se vám sepsat můj variabilní jídelníček a pod něj vždy suroviny, bez kterých se neobejdu. Nebudu ale vypisovat gramáže, a to hned ze dvou důvodů. Zaprvé - jím intuitivně, a to zahrnuje i to, že někdy mám např. chuť přílohu k obědu vynechat, jindy mi stačí 60 g rýže a někdy mám pocit, že když nedám 100 g, umřu hlady. Zjistila jsem, že nejlépe udělám, když ten pocit prostě poslechnu. Jiné by bylo, kdybych měla denně chuť na těch 100 g, ale kupodivu je to zcela výjimečné. Druhý důvod, proč gramáže nezveřejním, je ten, že nechci, aby někoho napadlo můj jídelníček kopírovat a fungovat na něm. Naše potřeby jsou individuální a každý potřebujeme jiný příjem a jiný trojpoměr živin. Navíc je mám spočítané jen zhruba, abych se o něco neochuzovala. Přibližně ale vím, že je mé stravování založené na vyšším množství bílkovin, středním (ale spíš kolísavém) množství sacharidů a malém množství tuku. Zkoušela jsem trojpoměry různě měnit, ale stejně mi tohle vyhovuje nejvíce.

SNÍDANĚ

Snídaně mám už několik měsíců jako přes kopírák, takže tady se ani nijak nemusím rozepisovat. Každé ráno si dělám ovesno-rýžovou kaši, na kterou jsem vám dokonce napsala recept (zde). Zcela výjimečně si udělám míchaná vajíčka, ale upřímně ani nepamatuju, kdy se tak stalo.


  • ovesné jemné vločky (namleté na mouku)
  • rýžová krupička od Nestlé
  • chia semínka
  • strouhaný kokos / kokosový olej
  • syrovátkový protein - jakákoli příchuť

SVAČINA

Dopolední svačinu si nedávám. Ať už totiž vstávám v 6 ráno nebo v 9, tak dostanu hlad až v době oběda. Přeskočím tedy hned k odpolední svačině. U mě často tvoří svačina poměrně velké jídlo. Skoro bych řekla, že mám dvě střídmější večeře. Pokud je to ale typická svačina, pak si dávám nejraději Milko řecký jogurt (bílý neochucený) nebo jiný mléčný výrobek spolu s oříšky/semínky. To se ale pravdu stává zcela výjimečně, proto ho ve "staples" neuvedu. Spíše si dávám rýžové chlebíčky s kuřecí šunkou, tvarohovou pomazánkou, vejcem, sýrem cottage nebo jiným sýrem (Eidam, Mozzarela, Hermelín light). Pokud vás zaráží, že jsem neměla ovoce ráno ani teď na svačinu, pak raději dodám, že já ovoce moc nejím. Výjimečně si dávám banán, ale zjistila jsem, že mi vůbec nechybí. Ba naopak je mi bez něj lépe. Když se cpu ovocnými saláty, nejím je, že bych se samým blahem rozplývala, ale spíš proto, že si rozhazuju cukr a neumím skončit u normální porce. Co se týče smoothies, tak tady zastávám názor, že co není pevná strava, to mě nezasytí (:-D). To samé platí u polévek, které si dávám spíš, když je uvaří mamča nebo babi.


  • rýžové chlebíčky Racio
  • kvalitní kuřecí šunka / Eidam 30 % / cottage - něco z toho mám vždy doma
  • Mozzarella Light
  • nízkotučný tvaroh
OBĚD

Na oběd je to kombinace 3 složek: rýže Basmati + maso (kuřecí, hovězí mleté nebo treska, občas losos, kuřecí játra nebo tofu, popř. Šmakoun) + zelenina. Nic nedělám na vodě ani na suchu, takže doma nesmí chybět olej a já preferuji na tepelnou úpravu kokosový. Do salátů mi pak nejvíce chutná olivový.


  • rýže Basmati ...zkusila už jsem spoustu druhů, ale na Basmati nedám dopustit
  • kuřecí prsa (bez kostí) - 150 g porce nasáčkuju a zamrazím
  • 100% hovězí mleté - 100 g porce nasáčkuju a zamrazím
  • Filé z Aljašské tresky
  • kokosový + olivový olej
  • zelenina - na oběd si zeleninu vždy tepelně zpracuju, takže dám buď cuketu, brokolici nebo zeleninu mraženou (nejčastěji: Čínská směs, směs s kukuřicí, fazolové lusky, směs mrkve, květáku a brokolice)

VEČEŘE

Na večeři mám nejčastěji tuňáka v olivovém oleji, míchaná vejce nebo Mozzarellu (občas hermelín light). Někdy přidám přílohu, někdy ne. Tady se řídím spíš podle toho, jestli to je nebo není potréninkové jídlo. Pokud je to chod po cvičení, dávám rýži nebo rýžové chlebíčky. Nesnažím se vyhýbat lepku, to vůbec, ale já rýži miluji a cítím se po ní nejlépe.


  • vejce
  • tuňák ve vlastní šťávě nebo v olivovém  olej
  • zelenina - na večeři už si dávám spíše čerstvou zeleninu: okurek, cherry rajčata, červená (nebo kapie) paprika, žampiony, salát - polníček, baby špenát nebo ledový salát
  • další ingredience se opakují viz. svačina

II. VEČEŘE

Občas si dám před spaním nízkoučný tvaroh smíchaný s trochou proteinu (jen pro chuť a krémovější konzistenci) spolu s oříšky. Ořechová másla nejím. Neříkám, že mi nechutnají, ale není to takové blaho, abych riskovala, že do nich budu pravidelně bořit lžíci. Protože, když začnu, je těžké přestat, ale věřím, že nejsem jediná. Za to si ale občas dopřeji kostičku hořké vysokoprocentní čokolády a udělám si tak domácí straciatella tvaroh.

  • ingredience se opakují viz. svačina

Snad jsem na nic nezapomněla. Chci jen zaopakovat, že tyto potraviny tvoří základ mého jídelníčku = STAPLES in my diet. Ostatní potraviny se mění dle aktuálních chutí.

Pokud se snažíte stravovat zdravěji a nejste vyloženě zastáncem co nejpestřejší kuchyně, třeba jsem vám tímto vytvořila nákupní seznam. Snad až na racio chlebíčky kupuji vše v Lidlu. Bez toho obchodu bych byla ztracená. Levné, kvalitní a vždy dostupné #notsponzored

...

A jaké jsou vaše staples" ve stravování?

SHARE:

14 komentářů

  1. Tedááá :) Ty jsi naprosto vzorná. Obrovská inspirace :)
    Sweet Life with Lena

    OdpovědětVymazat
  2. Ty jo, pekne. Dostal jsem z toho hlad :-D

    OdpovědětVymazat
  3. "jím intuitivně" ... ale z článku tak čiší, jak se jídla v podstatě bojíš. Takže by to asi chtělo dát si to do pořádku nejdříve v hlavě a až poté se nějak (ne)omezovat ve stravování.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tenhle komentář mě fakt pobavil :-D Každý normální člověk jí intuitivně :-D Já sama nejlíp vím, jak to mám či nemám v hlavě srovnáno a cítím se teď nejvíc skvěle :) ale díky za názor.

      Vymazat
    2. Musim rict, ze to ze ji Verunka "jednostranné" protoze ji to chutna neznamena snad, ze se jidla boji! Na me by to bylo asi malo, ja jim 4x denne take, ale obr porce :D ale kazde telo je jine a hlavne ono je dost tezke popsat styl stravování pokud mame "vlastni"...jinak take nejim nic jineho nez ryzi :D uz odmala miluju suchou ryzi

      Vymazat
    3. No já nejím zrovna málo :-D Kolikrát jsem doma nařčena z toho, že i táta má menší porce :-D takže toho bych se nebála. Možná to jen tak vyznělo. A vítej v klubu rýžomilů! :-D

      Vymazat
  4. Veru na první pohled to na mě působí jako docela striktní dieta, ale když to vyhovuje tobě, tak proč ne!:)
    ale teda bez ořechových máslíček bych nevydržela ani dva dny, i když tě naprosto chápu, každou chvíli se přistihnu, že mám ZASE zabořenou lžíci! :DD

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marki, to jsou opravdu "staples in my diet"...nejím jen tohle. Asi jsem to na začátku měla zvýraznit tučně :-D Tohle jsou prostě potraviny, které mi doma nesmí chybět. Ale je pravda, že jsem opravdu zastáncem strohého stravování. Nepeču už roky, protože mi to vůbec nechybí. Někdy si říkám, že kdyby nebylo třeba bílkovin, tak mám zabořenou hlavu v hrnci s rýží :-D Úplně by mi to ke štěstí stačilo.

      Vymazat
  5. Líbí se mi, jak se stravuješ, není to ani přehnané omezování, ale ani přehnané "hřešení":D Já jím hodně podobně, snídaně hodně střídám, vždycky se něčeho přejím, takže musím vymyslet něco nového. S obědem jsi mi udělala největší chutě, jelikož rýži si dávám dost času a mám ji fakt ráda, takže díííky! :D Ale tu kaši k snídani už musím konečně vyzkoušet, vypadá fakt božsky:) Super článek, důležité prostě je poslouchat své tělo a dávát mu přesně to, oč si samo žádá:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Kristi. Hrozně nerada zveřejňuji jak jím nebo cvičím, protože se vždy najde někdo, kdo mě začne soudit. Ale s tím už se na blogu musí počítat... Zrovna včera jsem četla tvůj článek, takže musím souhlasit, že to máme hooodně podobné. Taky si někdy ten dortík dám nebo cokoli jiného. A bez výčitek!!! Tohle je opravdu jen souhrn potravin, které tvoří základ jídelníčku. Ostatní věci se mi objevují na talíři dle aktuálních chutí. A kašičku určo zkus, je výborná!

      Vymazat
  6. Milá Verčo, myslím, že tvůj jídelníček je právě takový, protože je PROSTĚ TVŮJ;)Mám to stejně, možná ještě méně potravin, protože pokaždé, když začnu "testovat" a zařazovat nové potraviny pro oživení..alá arašídové máslo, tak akorát sklouznu k zachvat.přejídání, protože nemám klapku..
    Dělej jen vše dle svého rozumu a intuice. Mám ráda tvé články.
    Mája

    OdpovědětVymazat
  7. To máme dost podobně :) Já mám v "must have" třeba i to avokádo, určitě pak jogurty, ovesné vločky, vajíčka, poslední dobou i žitný chleba, grepy, zeleninu - hlavně kedlubny :D jo a 90% čokoládu! :D

    OdpovědětVymazat
  8. Musím říct, že máme v jídelníčku téměř totožné potraviny :) Akorát já si denně ještě přidám ke sváče kousek ovoce :) A teda musím ještě dodat, že jsem přidala cizrnu a pohanku, dřív jsem je jedla fakt vyjimečně, teď si je dám několikrát do týdne. A rýže <33 tu bych nejraději jedla pořád :D

    OdpovědětVymazat

© Veronika Duzi | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig