sobota 20. srpna 2016

Healthy doesn't mean low calories

Z různými výživovými směry se doslova roztrhl pytel. Pokud má něco nálepku #glutenfree #vegan #dairyfree #raw nebo #paleo, zákonitě to má vyšší prodejnost. Kam až ale tyto extrémy mohou vést? Chtěla bych hned na začátek ujasnit, že tenhle článek nemá za cíl pošpinit všechny, co se takto stravují. Cílem je jen poukázat na to, že výrobky/jídla s tímto označením nejsou zákonitě nízkokalorická. S přechodem na zdravou stravu si totiž mnozí mohou myslet, že když budou jíst extra zdravě, mohou spořádat bez omezení celé oříškové máslo, mohou denně výpít v rámci pitného režimu nespočet smoothies, udělat si ráno hromadu ovesné kaše a hubnutí půjde úplně snadno. Bohužel s takovým přístupem naopak na váze přiberou a nechápou proč.Vždyť ten dortík, co měli včera, byl #vegan a ještě k tomu #raw?!

Ačkoli nejsem zastáncem počítání kalorií, pracuji jako výživový poradce a jídelníčky stavím na množství makroživin, což ve výsledku hodí určité množství kalorií. Samozřejmě zde hraje hroli i mnoho dalších faktorů aneb ne každá žena se 170 cm a 60 kg sní (spálí) stejné množství jídla, ale znát hodnotu bazálního metabolismu je určitý odrazový můstek. Nechci vám ale vypisovat, jak sestavuji jídelníčky. Spíš chci tímto článkem zodpovědět časté dotazy, které dostávám, a reagovat na to, co často vidím na sociálních sítích. 

Instagram: veronika.duzi

Instagram mám přímo zahlcen překrásnými zdravými dortíky, lívancemi a smoothies. Alternativních zdravých bister a kaváren denně přibývá a jíst zdravě už není žádná anomálie. Ba naopak, zdravý životní styl už prostupuje do životů i těch nejobyčejnějších smrtelníků, kteří měli do teď zdravou výživu za králičí potravu. Jídlo z fast foodu je považováno za #cheat a jakmile zhřešíme, máme potřebu to nějak omlouvat, že to bylo zcela výjimečné. Co když ale ta zmrzka z Mekáče není až takové zlo a ve výsledku výjde kaloricky lépe než ten #raw #vegan #glutenfree dortík? Samozřejmě by se teď do mě mohli všichni pustit, že ten dortík je zdravý a ta zmrzlina obsahuje plnotučné mléko, smetanu a nevím co všechno... ale já se síš ptám - Jaký je váš cíl? Chcete zhubnout? Chcete jíst dietně? Pak je třeba nad jídlem více přemýšlet a nevěřit jen marketingovým trikům. Stále je to dortík a stejně jako ta zmrzlina, měl by se ve vašem redukčním jídelníčku objevit jen občas - tak říkajíc - za odměnu. 

...

 Budu moc ráda, když mi v komentářích povíte svůj názor.
Přeji všem krásnou neděli!
SHARE:

14 komentářů

  1. Ahoj, jsem moc ráda, že to píše někdo, od koho si to přečte více lidí :-) vůbec nechápu, kde se ta pokroucená informace že raw a vegan = dietní mezi lidmi bere, ale čím dál častěji se s ní setkávám a to dokonce i u svých kolegů lékařů :-( zrovna včera mi jeden do diety přinesl "veganský cupcake" (podle chuti obsahoval tak 90% cukru ...dyť jo, ten je veganský :D)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za názor! Ráda bych to šířila dál. Zdravý životní styl miluji a doslova za něj bojuji, ale vznikají fámy, které mohou ve výsledku nadělat více škody jak užitku. A to s tím veganským cupcakem mě pobavilo :D

      Vymazat
  2. Skvělý článek, jsem ráda, že máš na tyhle výživové trendy podobný, ne-li stejný názor jako já!:)) Ono na jednu stranu je dobře, že lidé upouštějí od nezdravých jídel, které jim fakt neprospívají - například všemožné salámy, nekvalitní potraviny apod. a zajímají se o tu lepší, zdravější stravu. Nic se ale nemá přehánět a ačkoliv můžu říct, že jím zdravě, croissanty k snídani, občas dortík (normální, ne raw) ke svačině a nějakou tu pizzu a sklenku vína či aperolu k večeři si neodpustím. Proč taky. Smoothies miluju, ale je přece jasné, že 5 smoothies denně není úplně to pravé ořechové. A tak je to se vším raw, paleo a vegan food. Já si třeba první měsíce mého "ehm healthy" stravování kalorie počítala, protože jsem prostě nevěděla, co kolik má a kolik si toho můžu dovolit. Jak se člověk začne orientovat a číst složení, je hodně překvapený, jaká kalorická bomba je třeba ten raw dortík :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji Kristi! :* Naprosto s tebou souhlasím - všeho s mírou. Já už tenhle trend pozoruji dlouho, ale včera ráno na Náplavce jsem to viděla na vlastní oči. U stánků s vegan, paleo, raw, atd. byly nekonečné fronty, zatímco u těch klasických (ale nemůžu říct, že vyloženě nezdravých) stánků nikdo nestál. Jasně, mě taky více lákají ty zdravé zákusky - spíše ze zvědavosti, jak to chutná, ale nevěřím, že mají stejný postoj všichni, co v té řadě u paleo dortíků stáli. A raw, jak říkáš, je vyloženě kalorická bomba. Nejlepší je, jak někdo odsuzuje cukr a pak si rve do všeho sušené datle. To by mě omylo :D

      Vymazat
  3. Jo tohle je trefa :D Ještě s těma raw dortíkama je přesně nejvíc vtipný ten obsah sacharidů kvůli datlím, ale někteří lidi "na paleu" se tím cpou denně, ale hlavně že si nedají třeba banán, protože mám moc cukru :D Ale tak to je se všemi dietními směry a se všemi, co s čímkoliv začínají. Učí se postupně, vždyť nikdo nedělá nic hned od začátku na jedničku s hvězdičkou :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No já spíš měla na mysli lidi, co žádný směr nevyznávají, moc se ve zdravé stravě ještě neorientují a myslí si tímpádem, že po všem, co je označené přívlastkem vegan, glutenfree, apod., zhubnou. Já nic proti těm dortíkům nebo raw tyčinkám nemám. Sama si je s chutí dám, ale ne denně v rámci svačiny. A jinak jak říkáš, člověk se učí a tenhle článek má být jako jeden ze zdrojů učení se :)

      Vymazat
  4. Pekny clanek, Verco :). Ja jsem se pred nejakou dobou rozhodla kvuli svym zdravotnim problemum, ale i kvuli etice, jist jen vegansky. Pred tim jsem jedla zdrave a i nyni do sebe necpu raw tycinky od rana do vecera, protoze je to jako jist kazdy den dortik v kavarne, coz nikdo asi jen tak nedela :D Kazdopadne nechapu, proc v nasi spolecnosti funguje rovnice raw ci vegan = zdrave a muzu toho snist tuny. Doufam, ze tohle brzy pomine :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc. Pokud se stravuješ vegansky, pak je pochopitelné, že si nedáš klasický větrník. Ale je fajn, že i přesto, že tento směr vyznáváš, dáváš přednost kvalitní plnohodnotní stravě a raw tyčinky a jiné dobroty jíš jen občas. Já nemohu říct, že bych chtěla, ať to celé pomine. Jen chci, ať lidé ví, co jí a uvědomují si, že všeho moc škodí.

      Vymazat
  5. Veru, super že na tohle upozorňuješ. Přijde mi, že lidé se nechají strašně snadno nalákat a kupují pak výrobky, označené výše vyjmenovanými názvy a úplně zbytečně vyhazují peníze a taky čas. Protože pořád u všeho záleží na množství. V podstatě žádná potravina není špatná, záleží ale jak často by ji člověk konzumoval a v jaké míře. Ale lidé raději přecházejí z extrému do extrému. Hlavně že je to zrovna in. Tady prostě chybí takové to všeobecné povědomí veřejnosti o základních věcech, jako třeba složení potravin. A bohužel lenost vyhrává nad čtením etiket :D

    OdpovědětVymazat
  6. Já kalorie beru jako zdroj energie a nikdy je nepočítám. Jím spoustu sacharidů, ale těch zdravých, z ovoce, rýže, brambor.. Jím hodně (rostlinné stravy) a nepřibírám ani trochu. Myslím, že by se měli lidé přestat bát kalorií a spíš se zaměřit na kvalitu jídla a místo nápisu "nízkokalorické" si spíš přečíst složení :) Ale zastávám i názor, že nemá smysl se omezovat pořád, i když jím 90% času velmi zdravě, občas si ráda dám nějaký dortík nebo palačinky! Obzvlášť v dnešní době, kdy máme tolik možností, jak péct zdravě, kvalitně a zároveň chutně :)

    http://marketafrank.com

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jasně, chápu... já nejsem zrovna typ, co studuje kalorie. Ono to bylo spíš myšleno tak, že je spoustu lidí, co jí (přejídá se) zdravě a nechápe, že nehubnou. Jen jsem tím chtěla prostě říct, že raw dortík může být ve výsledku větší kalorická bomba než takový větrník, kterému se člověk účelně vyhýbá. Prostě ve zdravé míře bych jedla všechno. Není důvod se extrémně omezovat. A určitě záleží na člověku. Někdo může hodovat a nejde to na něm vidět :D a jiný si dá tyčinku navíc a už ta váha letí nahoru.

      Vymazat
  7. Já zase nerozumím těm trendům vyjadřovat se k něčemu, co se mne netýká. Co mají společného dortíky, zákusky a podobné nesmysly s Paleo? To, že to někdo do toho tahá neznamená, že to tak je. Je to stejná hloupost, jako když vegani napodobují masitá jídla. A ta ohraná věta, všeho s mírou... Konzumujte si prosím co chcete, ale věcem co nerozumíte se prosím nevyjadřujte. Stačí, když to dělají v Tv a ještě bez trestu, jelikož některé bludy co člověk slyší. Třeba takový pořad o hubnutí s jednou nejmenovanou paní a pánem, to je vyloženě na žalobu, co tam předvádí a ještě si za to účtují nemalé peníze. S pozdravem, Pelikán.

    OdpovědětVymazat

© Veronika Duzi | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig